MENU
MENU

poradnik pary młodej

Poradnik PM czyli jak sprawić by było jeszcze lepiej …

Niniejszy „poradnik” ma charakter luźnych przemyśleń. Nie należy traktować go dosłownie i przestrzegać jak dekalogu, jednak wzięcie sobie do serca przynajmniej niektórych z niżej opisanych porad sprawi, że dzień Waszego ślubu będzie wyjatkowy a nam (fotografom) ułatwi pracę

legenda:

PM – popularny wśród fotografów ślubnych skrót oznaczający Pannę Młodą i Pana Młodego czyli Parę Młodą

uwagi ogólne

–         miejcie swoje zdanie i organizujcie ślub wg własnego pomysłu a nie np.rodziców

–         samodzielnie wybierzcie fotografa, kamerzystę i zespół muzyczny

–         powierzcie przedsięwzięcie zawodowcom i angażujcie tylko osoby z potwierdzonymi rekomendacjami

–         podpisujcie umowy i sprawdzajcie wiarygodność firm, którym powierzacie organizację (nawet a może zwłaszcza jeśli to wasz „znajomy”)

–         nie czekajcie do ostatniej chwili z wyborem „obsługi” wesela

–         zaplanujcie wizytę u kosmetyczki na 3 m-ce przed ślubem (sprawy formalne)

–         wybierzcie optymalną porę wizyty u kosmetyczki i fryzjera (np 3h przed ślubem a nie 9h)

–         jeśli planujecie solarium to tylko we dwoje

–         Pan Młody też ma być piękny i zadbany, warto namówić go na wizytę u kosmetyczki i zadbać o jego fryzurę, paznokcie i cerę

zachowajcie umiar w używaniu solarium i opalaczy

–         nie oszczędzajcie przy wyborze profesjonalnego fryzjera i makijażysty (uwaga: make-up fotograficzny koniecznie matowy)

–         zadbajcie o szczegóły, dekorację w kościele i na sali weselnej

–         wyśpijcie się przed ślubem i nie ganiajcie za głupotami do północy (od tego jest rodzina i przyjaciele – niech się wykażą!)

–         uśmiechajcie się i nie oczekujcie, że wszystko musi pójść według planu, bo to niemożliwe

–         zorganizujcie płatki róż [bardzo widowiskowe i nie trzeba ich potem wydłubywać z włosów jak ryżu przez resztę wesela]

–         zabierzcie z sobą pióro lub gustowny długopis do podpisywania dokumentów w kościele/USC (kiepsko wygląda podpisanie protokołu jednorazówką z kiosku ruchu)

–         jeśli PM ma suknię z mało zabudowaną talią [odkryte ramiona, plecy] w dniu ślubu nie noście nic obcisłego, żeby na skórze nie zostały odciśnięte ślady

–         ślub to radosna chwila więc  pamiętajcie to nie pogrzeb – uśmiech na twarzy !

przygotowania

–         przygotujcie część domu, w której będzie pracować fotograf i kamerzysta

–         podczas błogosławieństwa ograniczcie liczbę gości do absolutnego minimum [rodzice i dziadkowie]

ślub

(zachowanie podczas ceremonii)

–         goście wchodzą do kościoła i siadają w ławkach przed rozpoczęciem mszy, siadają także w przednich ławkach (pierwsze zarezerwowane dla rodziców) – nie zostawiają pierwszych 10 rzędów ławek pustych

–         nie bójcie się księdza !

–         Poproście gości by ograniczyli robienie zdjęć w trakcie ceremonii i by nie rywalizowali z waszym fotografem o to kto zrobi lepsze zdjęcie podczas zakładania obrączek (w efekcie będziecie mieć nieudane zdjęcia przez nadgorliwość własnych gości)

–         wejście i wyjście powinno być dostojne i odbywać się bez pośpiechu

–         przysięga i zakładanie obrączek to chwile szczególne, róbcie to wolno i cały czas spoglądajcie sobie w oczy (nie w oczy księdza lub na buty)

–         podczas zakładania obrączek stójcie zwróceni twarzami do siebie, obrączki trzymajcie dwoma palcami a nie cała dłonią tak abym zdołał zrobić choć jedno wyjątkowe zdjęcie

–         trzymajcie się za dłonie, okazujcie sobie uczucie (ksiądz się nie obrazi, to Wasz dzień !)

–         po przysiędze wskazane abyście pocałowali się na oczach wszystkich (w niektórych parafiach sam ksiądz do tego namawia a goście biją brawo nowożeńcom)

–         świadkowa/świadek nie poprawiajcie co 5 min nerwowo trenu Panny Młodej, niech sobie leży

–         siedzicie wyprostowani na krzesłach, nie zakładajcie nogi na nogę (zwłaszcza Pan Młody)

–         uzgodnijcie z organistą wcześniej by nie zaryglował się na chórze ( często lubię wykonać zdjęcia z chóru)

–         płaczcie i wzruszajcie się do woli, to bardzo fotogeniczne chwile (pod warunkiem że nie oszczędziliście na kosmetyczce)

–         jeśli macie na to wpływ namówcie księdza by podpisanie protokołu odbyło się podczas mszy a nie w ciemnej salce obok

–         w kościołach często przy ołtarzu montowane są ekrany to wyświetlania tekstu – pogadajcie z księdzem, może uda się go złożyć bo często to minuta pracy a bardzo taki ekran szpeci zdjęcia

przyjęcie

–         powitanie chlebem i solą (w przestronnym miejscu z możliwością bezpiecznego rzucania kieliszkami)

–         wnoszenie panny młodej przez próg: puszczamy przodem fotografa i kamerzystę.

–         zespół (uzgodnijcie wcześniej przebieg ceremonii)

–         zaplanujcie tort na początku wesela kiedy goście nie są jeszcze objedzeni, po północy nikt nie wcisnie w siebie Waszego torta, a szkoda bo zapewne poświeciliście dużo czasu na wybranie tego jednego, najsmaczniejszego.

–         dbajcie o detale -(wizytówki na stołach, tablica z informacją gdzie kto siedzi)

–         pierwszy taniec – jeśli jest na co patrzeć (w sensie ćwiczony) zakazać orkiestrze tworzenia ciasnych kółeczek tańczących wokół młodej pary

–         zadbajcie o dobry przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi członkami obsługi medialnej a kuchnią (fotograf i kamerzysta muszą wiedzieć jaki jest rozkład dnia podczas wesela i być informowani na bieżąco o zmianach  i niespodziankach (np.przemówienie taty itp.)

–         oczepiny – powoli wychodzą z mody, raczej krótkie i treściwe, może zamiast welonem warto przemyśleć rzucanie wiązanką ślubną ?

plener

–         manicure i pedicure analogicznie jak w dniu ślubu

–         ponownie zaangażujcie kosmetyczkę i fryzjera

–         makijaż w dniu pleneru ma być „krzykliwy” nawet jeśli na co dzień nie malujecie się wcale, nie bójcie się śmiałego makijażu, obiektyw aparatu kocha mocny odważny makijaż, przekonacie się

–         wasza skóra musi być matowa i nie może się świecić w słońcu

–         wygospodarujcie odpowiednią ilości czasu na plener szczególnie gdy jest w innym dniu niż ślub

–         nie zabierajcie świadków !

–         nie łączcie pleneru foto z plenerem video

na koniec

Nie zapomnijcie czyja to uroczystość i nie dajcie się zwariować. Bawcie się świetnie !

PHOTOS BY SLAWOMIR GUBALA